Steg 9: Börja marknadsföra er

Att marknadsföra ett UF-företag (Ung Företagsamhet) är avgörande för att nå ut till potentiella kunder och bygga en stark varumärkesnärvaro. Det är viktigt att förstå vem era potentiella kunder är och att ni anpassar er marknadsföring därefter. Är det ungdomar, vuxna, företagare? Genom att ha en tydlig målgrupp kan ni skapa effektivare kampanjer.

Vad gör ditt UF-företag unikt? Berätta er resa och förmedla företagets värderingar och mission. En bra berättelse kan skapa känslomässiga band och locka kunder som identifierar sig med ditt företag.

Här är förslag på hur ni kan marknadsföra er:


1. Marknadsför er på UF Showroom

Vad menas med “UF Showroom”?

UF Showroom är en portal där alla Sveriges UF-företag finns samlade. När ni registrerar ert UF-företag får ni automatiskt en profil, där ni har möjlighet att visa upp ert företag – helt gratis! Ta chansen och maxa er profil.

Under UF-året är det viktigt att synas för att era kunder ska veta att ni finns. Ni behöver sprida ert varumärke för att nå er målgrupp. Ett tips från oss är därför att använda er av UF Showroom! UF Showroom är kopplat till Ung Företagsamhet hemsida där det dagligen är många besökare.

När ni skapar ert företag skapas också er profil på Showroom dvs. det företagsnamn och affärsidé ni väljer, syns direkt i Showroom. Så snart ni har möjlighet, gå in och uppdatera er profil med korrekta uppgifter.

Vad kan vi uppdatera i vår profil på UF Showroom?

– Lägga in er logotyp.
– Lägga in kontaktuppgifter och länka till eventuellt hemsida, sociala medier etc.
– Lägg in en beskrivning av er affärside och info om företaget. 
– Lägga upp produktbilder och profilbilder på företagsmedlemmarna.

Hur uppdaterar vi vår profil?

– Logga in på hemsidan.
– Tryck på ”Mitt företag” och välj sedan redigera.
– Scrolla längst ner och fyll i era uppgifter.
– Spara!

Tips! För att ändra profilbild behöver respektive medlem i företaget logga in på sin profil, redigera sin profil och där ladda upp sin bild.

Gå in och kika på UF Showroom för att få inspiration och kanske spana in era konkurrenter. Klicka här.


2. Marknadsför er på egna sociala medier

Var aktiv på sociala medier. Plattformar som Instagram, TikTok och Facebook är bra för att nå en bred publik, särskilt om du riktar dig till ungdomar. Publicera inlägg regelbundet för att hålla ditt företag i rampljuset. Publicera engagerande och visuellt tilltalande inlägg som speglar din produkt eller tjänst. Använd hashtags för att öka synligheten och överväg att samarbeta med mikroinfluencers för att nå en bredare målgrupp.

Förslag på inlägg ni kan göra;
– Presentera UF-företaget och er affärsidé.
– Presentera varje medlem i UF-företaget och vilken roll resp. har.
– Lägg ut bilder på tillverkningsprocessen och era färdiga produkter.
– Lägg ut bilder på olika försäljningstillfällen.

UF-företag på Hälsingegymnasiet bör använda nedanstående hashtags i alla inlägg (för att ha möjlighet att bli taggad och presenterade av oss, UF-Gävleborg och UF-Sverige):

Instagram:
#ufsverige #ufgavleborg #ufhälsingegymnasiet 
@ufsverige @ufgavleborg @halsingegymnasiet

Facebook:
#ufsverige #ufgävleborg #ufhälsingegymnasiet 
@halsingegymnasiet
@ung företagsamhet sverige @ung företagsamhet Gävleborg @hälsingegymnasiet


3. Marknadsför er på skolans sociala medier (gäller Hälsingegymnasiet)

Vi på Hälsingegymnasiet vill också marknadsföra och visa upp våra UF-företag på våra sociala medier. Uppgiften: Skriv en kortbeskrivning av ert företag och er affärsidé och skicka även in 3-5 bilder anpassade för Instagram och Facebook (på t.ex. företaget, produkten/tjänstenen eller valfria bilder som ni vill visa) till magnus.bolinder@halsingegymnasiet.se

Vi kommet lägga ut inläggen lite nu och då, så känner ni just nu att ni inte är färdiga så skicka in när ni känner er redo. Dock senast i november (ni vill väl ha marknadsföring…!).


4. Gör en reklamaffisch i A3 (gäller Hälsingegymnasiet)

Alla företag  skall lämna in en pdf i A3-format. Denna kommer sedan lärarna skriva ut, rama in och sätta upp på en av skolans väggar!

Reklamaffischen ska innehålla:
Företagets namn
Bild på företagets medlemmar
Beskrivning av affärsidén 
Produktbeskrivning + bild på produkten
Logotyp 
Hur man beställer
Info om sociala medier (och ev hemsida)

Detta utformar ni som ett snyggt produktblad DeLuxe 😃

Lämnas in till: niklas.dahren@halsingegymnasiet.se


Källa:

Ung Företagsamhet. Gratis marknadsföring – UF Showroom. Hämtad 2019-09-06 från https://ungforetagsamhet.se/goteborg/gratis-marknadsforing-uf-showroom