UF-året

UF-året – kortfattad översikt:

Starta UF (augusti – oktober):
  • Under denna period arbetar eleverna med att komma på en affärsidé. Det handlar om att identifiera ett behov på marknaden och skapa en produkt eller tjänst som möter det behovet.
  • Eleverna arbetar med de olika stegen som står under “Starta UF” och bör vara klara med steg 1-12 innan höstlovet inkl. inlämningar (idéskiss, bolagsordning, styrelseprotokoll och samarbetsavtal).
  • Efter det börjar eleverna arbeta med steg 13-16 som står under “Starta UF”. Där ingår bl.a. det mer konkreta arbetet med att utforma en affärsplan och en budget. Detta är ett viktigt moment som hjälper eleverna att strukturera sina idéer och planera för året.

Driva UF (november – mars):
  • När affärsplanen är klar kan företaget påbörja produktionen av sin produkt eller tjänst och lansera den på marknaden. UF-företagen bör ha sina produkter/tjänster klara senast i december så att de kan delta på t.ex. olika julmarknader.
  • Detta är den mest intensiva fasen där eleverna ska fokusera mycket på att marknadsföra och sälja sina produkter eller tjänster.
  • Eleverna ska nu arbeta med de olika momenten som står under “Driva UF”.
  • Under december och januari bör eleverna även arbeta med tävlingsbidrag till regionala UF-mässan. Se tävlingar och tävlingskriterier på https://ungforetagsamhet.se/.

Avveckla UF (april – maj):
  • När UF-året börjar närma sig sitt slut, är det dags att avveckla företaget. Detta inkluderar att sälja av eventuellt lager, räkna ihop ekonomin, betala tillbaka riskkapital och skriva en årsredovisning.
  • Eleverna arbetar med de olika moment som står under “Avveckla UF”.

UF-året – detaljerad planering (för Hälsingegymnasiet):

Klicka här för att ta del av en detaljerad läsårsöversikt över hela UF-året


Googlekalender över UF-året (för Hälsingegymnasiet):

I google kalendern lägger vi kontinuerligt in de viktigaste händelserna under UF-året. Det gör att eleverna får en bra översiktsbild och inte missar något viktigt!